duminică, 22 noiembrie 2009

Cum te deplasezi prin Japonia?

Simplu.
Japonezii au un sistem de transport public, extraordinar, format in principal din trenuri, avioane pe rute interne, iar in orasele mari metrouri, trenuri usoare si autobuze. Doar HIROSHIMA are tramvaie si sunt de diferite feluri, adunate din intreaga Japonie.

Totul este bine pus la punct.

Trenurile sunt de vreo patru categorii: personal, rapid, express si de mare viteza denumit SHINKANSEN. Trenurile nu intarzie deloc si sunt multe si pline de calatori. Intervalul orar este de 5-15 minute intre garniturile de tren pe acesiasi directie. Toate trenurile au legatura spre alte destinatii decat destinatia trenului in cauza si destinatie de continuare a calatoriei.

Este indicat sa se cumpere un RAIL PASS din Europa ca e mai ieftin de calatorit pe mai multe zile in Japonia. In Romania inca nu exista colaborare cu japonezi pentru ati cumpara acest permis, dar este la Budapesta (or fi ungurii mai aproape de Japonia si mai multi ca piata turistica decat romanii!! :)) )

Trenul SHINKANSEN, de mare viteza (250km/ora viteza medie) preaca spre sudul Japoniei din TOKIO Central Station la un interval de 15 minute si strabate 1000km, iar vagoanele sunt 90% pline. Daca ai bilet pana dintr-un oras, oricare e el pana la TOKIO, ai dreptul sa continui calatoria pe linia circulara pana la metrou gratis.

Asa cum am spus principala locomotie in Japonia este trenul si metroul. In TOKIO sunt vreo sase gari din care pe langa gara centrala, este o gara SHINJUKU. Prin aceasta gara se face legătura pentru traficul feroviar între Tokyo şi suburbiile sale de Vest pe calea ferată inter-city, feroviar de navetişti şi linii de metrou. Staţia are peste 200 de ieşiri si a fost folosita de o medie de 3.64 milioane de oameni pe zi în 2007, ceea ce o face cea mai aglomerata gara din lume din punct de vedere al numărului de pasageri. Este înregistrata in Guinness World Records.

In tren scaunele sunt toate cu fata spre directia de mers. La capatul traseului se intorc scaunele 180 grade (pivoteaza), deci nu se schimba locomotiva ca nu exista :)).

Noaptea si dimineata pana la ora 9 AM sunt vagoane speciale numai pentru femei (only for women) atat la trenuri cat si la metrouri (de regula sunt primele vagoane in sensul de mers).

Biletul de tren sau metrou se cumpara de la automate speciale (exceptie SHINKANSEN) atat la metrou cat si la tren. Cu biletul treci prin poarta electronica (ca si la metroul bucurestean) dar la iesire din poarta primesti inapoi biletul pentru a fi folosit la destinatie cand iesi prin acelasi tip de poarta electronica. Daca ai mers mai mult decat ai platit nu poti iesi prin poarta electronica, primesti biletul si mergi la un alt bancomat pus pe sensul de iesire pentru ajustarea pretului si plata diferentei, daca ai platit corect iesi, iar biletul ramane captat. Dac nu ai plati suficient, introduci biletul subevaluat in automatul de emis bilete si pe ecran afli cat este diferenta de platit. Pui monezile sau bancnota in aparat si primesti un alt bilet si restul de bani, daca este cazul. Cu noul bilet primit pe diferenta poti iesi pe poarta electronica. La iesire, daca este OK din prima sau din a doua, dupa caz, biletul se capteaza de aparat pentru a nu face gunoi.

In autobuz te urci pe usa din spate fara bilet si cobori pe usa din fata unde este automat de taxare. In fiecare statie autobuzul coboare podeaua hidraulic pentru a nu ridica prea mult piciorul.

In vagoanele de tren este pisoar (incapere separata) pentru barbati si nu gasesti colacul de la WC murdarit sau stropit (exista hirtie cu care imbraci colacul wc-ului).

IN JAPONIA, NIMENI NU VORBESTE LA TELEFON IN GARI, STATII DE METROU SAU AUTOBUZ SI IN MIJLOACELE DE TRANSPORT, DAR SE DAU MESAJE TEXT!!!


Niciun comentariu: